به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی امروز ۲۴ فروردینماه در دومین همایش ملی شهرسازی در هتل المپیک تهران گفت: تهران در دهه ۳۰ بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر جمعیت داشت اما امروز در منطقه عمومی تهران جمعیت به ۱۳ میلیون نفر و در منطقه مرکزی به بیش از ۸/۵ میلیون نفر رسیده است و این باعث ناپایداریهای زیادی در کلانشهرهای بزرگ شده است.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی افزود: هیچکس با اصل توسعه متوازن مخالف نیست اما وقتی به عرصه سرزمین نگاه میکنیم توسعه نسبت به مساحت کل کشور با محدودههای شهری نامتناسب است و از این منظر باید نگران باشیم.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید برنامهریزی گسترده در عرصه سرزمین و کلانشهرها داشته باشیم.
حناچی درباره وضعیت توسعه در استان خراسان رضوی گفت: بررسیها نشان میدهد هماکنون ۸۵ درصد سرمایهگذاریها در استان خراسان رضوی محدود به شهرستان مشهد است و این سبب خواهد شد که کلانشهر مشهد نیز به تدریج مشکلات کلانشهر تهران را به خود بگیرد که اگر بخواهیم این چرخه معیوب را اصلاح کنیم باید در مقیاس محلی برنامهریزیهای قابل توجهی انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید در هنگام برنامهریزی موضوع تعادل منطقهای توسط دولت در دستور کار قرار بگیرد گفت: قرار بود رعایت شعاع ۱۲۰ کیلومتری در تهران، ۵۰ کیلومتری در اصفهان و ۳۰ کیلومتری در سایر شهرها برای احداث واحدهای تولیدی و صنایع مورد توجه قرار بگیرد اما متأسفانه در سال ۸۵ یکی از مصوبات دولت رعایت نکردن این محدوده بود و امروز شاهد هستیم جنوب تهران به محدوده صنعتی قم وصل شده است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در مسائل شهری مدیریت شهری نباید جرأت کند که در حوزه شهرسازی و شهرنشینی تصمیم غلطی بگیرد و عوامل کنترل کننده باید با تلاش مضاعف مدیران را از تصمیم غلط منصرف کند که نمونه آن را در واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران در طی چند روز گذشته شاهد بودیم.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت محلی ما در کلانشهرها و شهرهای کوچک در وضعیت مناسبی قرار ندارد افزود: در این دوره فرصت مناسبی برای مطالعه ۸ کلانشهر ایران به دست آمد و این پروژه شروع شد. بر این اساس مشخص شد که حدود ۷۹ درصد از بودجه شهرداری مستقیم به امر ساخت و ساز ارتباط دارد که این درآمدها شامل عوارض مازاد بر تراکم، عوارض پروانههای ساختمانی، جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، عوارض حذف پارکینگ و مسائلی از این دست میشود درحالی که قرار بود کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری برای جلوگیری از تخلف تشکیل شود نه آنکه پول بگیرد و تخلف را قانونی کند.
وی با تأکید براینکه اگر شرایط در همین وضعیت ناپایدار ادامه پیدا کند هر طرحی که ارائه شود دچار مشکل خواهد شد و در معرض تهدید قرار میگیرد گفت: مقایسه پرسنل شهرداری در کلانشهر اهواز و تهران نشاندهنده مشکلاتی است که بر کلانشهرها سربار شده است. به عنوان نمونه کلانشهر اهواز در سال ۸۴ با حدود ۸ هزار پرسنل اداره میشد درحالی که هماکنون تعداد پرسنل شهرداری اهواز به ۱۹ هزار نفر رسیده است همچنین شهرداری تهران اواخر سال ۸۴ ،۲۴ هزار نفر پرسنل داشت که هماکنون این تعداد به ۶۷ هزار نفر رسیده است که این نیروهای سربار مستقیما از ۷۹ درصد بودجه شهرداریها تأمین میشوند.
برخی از شهرداریها فضای شهر را میفروشند تا حقوق کارکنان را بدهند
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از شهرداریها فضای شهر را میفروشند تا حقوق دهند یا امور جاری را اداره کنند و همه متوجهایم که این روش اداره کردن نیست و مسئلهایست که در برخی کلانشهرها وجود دارد.
حناچی با اشاره به این مطلب که در شهرسازی وضعیت پایداری وجود ندارد گفت: متأسفانه شاهد هستیم که ارزشهای شهر حفظ نمیشوند، خانههای تاریخی به راحتی خراب میشوند و این مسئله را در شیراز، تبریز و برخی شهرها شاهد بودیم که نشاندهنده وضعیت ناپایداری شهریست و همچنین گویای این مطلب است که نظام مدیریت شهری همواره درآمد را انتخاب میکند.
وی با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها برای نظارت بر عملکرد شهرداریها تشکیل شد گفت: این سازمان قرار بود آموزش و امور کنترل کیفی نظام مدیریت شهری را مدیریت کند درحالی که در شرایط فعلی خودش به ناپایداری شهری دامن میزند و با این کار متأسفانه رانت هم به وجود میآید.
وی همچنین افزود: اگر بخواهیم این معادله را برگردانیم و تصویر روشنتری از فضای شهری ارائه کنیم راهی نداریم جز اینکه تاریکخانه شهری را که بسیاری علاقمند هستند تاریک بماند با نورافکن روشن کنیم.
حناچی ادامه داد: در این دوره از وزارت راه و شهرسازی، همه کمیسیونهای ماده ۵ را موظف کردیم تا مصوبات را منتشر کنند اگرچه مقاومتهایی در این رابطه وجود داشته و دارد اما ما برای اصلاح وضع موجود از خود شروع کردهایم.
وی در پایان گفت: ما نیازمند شرایط سالم هستیم و این شرایط لزوما با افزایش کنترل اداری حاصل نمیشود بلکه باید مسیر را اصلاح کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات دو طبقه کردن اتوبان صدر به مقایسه آن با پروژهای در سئول پرداخت و گفت: اتوبانی دو طبقه در سئول به فضای سبز عمومی تبدیل شد و همزمان با آن پروژه شهرداری تهران نیز اتوبان صدر را دو طبقه کرد. متاسفانه جایی که باید تصمیم درستی بگیریم اشتباه میکنیم. اتوبان صدر مطالعه لازم را ندارد و مشخص نیست چرا باید دو طبقه میشد ولی صدها طرح مطالعه دارد که چطور دو طبقه شود.
وی از پروژه پل طبیعت به عنوان یکی از پروژههای موفق تهران یاد کرد و گفت: این پروژه با جاذبههای گردشگری فراوان موفق عمل کرده و به اذعان شهردار تهران حتی بیش از برج میلاد بازدید کننده دارد پس ما میتوانیم با حداکثر توان اقدامهایی را انجام دهیم که به نفع شهر باشد./
نظر شما